Älgfamiljen!

Halli hallå hörde jag skåååååål?

Nu är de såhär jag har förstått att ni inte är så uppdaterade om oss älgar och kamelälgar så jag tänkte ju då att jag kunde lägga upp lite fakta om oss ;)

Pappan kallas för tjur, mamman kallas
ko och barnet kalv. En ko som ännu inte har fått en kalv kallas för kviga.
Älgens horn kallas krona. Ju större tjuren blir desto större blir kronan.
Kronan blir då bredare och får fler taggar. Kronan kan bli nästan två
meter bred. Kronan är störst när älgen är fem-sex år. Det är bara tjuren som har horn. Tjuren tappar sina horn ijanuari och februari varje år.

Älgens fiende är människor, vargar och björnar.
Men inte i detta fall då jag är en Kamelälg, jag älskar verkligen människor!
En vargflock behöver fälla en älg var femte dag för att vara mätta.
Älgen har en svans som är runt tio cm lång.
När korna fått sina kalvar på våren, finns det upp till 400 000 älgar i Sverige och 1 kamelälg.
Älgkon tar hand om kalven ensam för älgkamlen strövar omkring för sig själv.

Det finns åtta sorters älgar i världen och en kamelälg!
Den tjuren som väger mest i världen väger 680 kg och bor i Alaska och
nordvästra Canada. Sorten heter Alaska-Yukon-älg. En europeisk älg väger 200-550 kg.
Kamelälgen bor i Sverige-stockholm-telefonplans rondellen!


Varning för kamel och älg, alltså kamelälg!


En liten truddelutt hitstoria kommer här också!

Det var en gång två killar som heter
Måns och Oliver.
Den ena var enkamelälg och den andra var en elefant.

Kamelälgen sa till elefanten: ”Varför har du så lång näsa?”

Elefanten svarade: ”En sån lång näsa har alla elefanter.”

Elefanten frågade: ”Varför lever du i rodnellen?”

Kamelälgen svarade: ”Det gör alla som är något, känn på den!.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0