singultus... what the hell?

okej, gott folk där ute... är ni med mig? läser ni om mitt liv? KOMMENTERA DÅ!!!!!!!! annars vet jag inte att ni lever??? jag råkade ut för något konstigt idag... de kändes som att jag rapade utav mig själv eller något, sen gick en kamel vän förbi mig i rondellen och skrek; "har du fått hicka ditt jävla missfoster??? HAHAHHAHAHA" jag förstod inte alls vad puckot menade så jag googlade mig fram och hittade detta;


Hicka betecknar oönskade, upprepade medfödda reflexsammandragningar i mellangärdet. Den plötsliga luftströmmen ner i lungorna får stämbanden att slå ihop varvid det hickande ljudet uppstår.

Man vet inte säkert varför hicka uppstår, men vissa aktiviteter såsom att under en längre tid utsatts för kyla, äta hastigt, skratta, dricka kall dryck tillsammans med varm mat, äta mycket varm eller starkt kryddad mat eller att hosta kan orsaka hicka.

Enligt FASS finns det ingen bra behandling för hicka. Det finns dock olika huskurer mot hicka som ibland påstås vara effektiva. Ett sätt ska vara att hålla andan, då detta ökar koldioxidhalten i blodet, vilket kan få stopp på hickan. En annan metod är att dricka kallt vatten, gärna från glasets bortre kant.

Den medicinska termen för hicka är singultus.


vem fasiken kom på ordet hicka? och hur kan jag drabbas av de.......


Kommentarer
Postat av: Bosse

Singeltuss, det e ju jag ju, jag är en singeltuss! Kamelälgen e det fest i helgen för oss hickande singeltussar så vi kan hitta några nya prima donnor eller bara några primadonnor!?!?!?!?

2009-11-23 @ 11:39:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0